borgforssontour.blogg.se

Familjen Forss i vida världen!

Fullspäckat schema

Publicerad 2023-05-07 09:36:02 i Koh Lanta, Resa med barn, Thailand,

Det var längesen jag bloggade och vi har gjort massa saker. Det viktigaste är nog att vi har firat pappans födelsedag. Med tårta, ballonger och finfina presenter (till exempel rosa sarong och Gott & Blandat-godis). 




Nu vill jag inte vara partisk men det är förmodligen den bästa födelsedagen han haft. På kvällen åkte vi till Yang och åt finmiddag hos Frida som jag tränar med. Yang betyder grillat på thai, jag åt lamm och Esbjörn nötkött. Våra gourmander till barn åt pommes. Kommentar överflödig. 


Lova tog ett fint kort på Adrian och mig.


Esbjörn fick dela sin födelsedag med både Lovas simlektion och en helgdag som sjöfolket har. Här tågade de med en träbåt, det var musik och feststämning längs gatan.



Det har varit ett stort bröllop på Southern och vi har tjuvkikat. Superfin dekoration. 



Det har lekts med kompisar och varit vattenkrig. Adrian tror inte på våld och agerade fredsbevarande styrka på åskådarläktaren. 




Det har regnat rejält även om det mest varit sol. Det är bara skönt när det blir en urladdning. 




Det svettigaste som har hänt är faktiskt inte vädret. Det är att Adrian har lärt sig att krypa i trappan. Det är prio just nu att göra det så föräldrarnas prio är just nu att rädda liv. Trappan är precis så farlig man kan tänka sig att en trappa är i Thailand. 









Vi har hälsat på hos Lanta Animal Welfare. Ägaren och grundaren gör ett superjobb så därför finns inga farliga gatuhundar på Lanta, djuren mår bra och en del adopteras till andra länder, Sverige till exempel. De har en klinik och en röntgen, så de kan göra mycket själva. 





Vi fick se katternas paradis, Kitty City. 





Lova och jag har gjort pannkakor. De smakade ungefär som hemma även om mjölet kändes väldigt syntetiskt. Kan ha varit den svindyra danska sylten från Lanta Mart som vägde upp. Tillsätt spraygrädde och voila, succé!





Barnen har varit på utflykt med skolan. Dels har de haft samarbetsövningar på stranden med Sanuk och dels haft yoga på Oasis. 



Veckan avslutades med att Lova och Nils halade skolans flagga.



Vi har varit på Malee Highlands och badat med kompisar. Barnen lekte och spelade också i Malees aktivitetsrum så att föräldrarna kunde sitta och prata. Det var väldigt trevligt. På kvällen samlade vi våra krafter för säsongens sista besök på Lanta Cinema innan det stänger för säsongen. Vi såg Shrek, åt popcorn och lekte lite i deras lekpark.


Idag har vi varit på ett riktigt äventyr. Tillsammans med några kompisfamiljer chartrade vi båten Raksabai och hade en heldag på havet. Longtail-båten Raksabai har svenska Jeanette byggt tillsammans med sin thailändske make Sulai. 




Vi har badat, känt "bubbelsand", tittat på apor i mangrove-träsket och njutit av båtfärden.



Det var väldigt mysigt med hängmattor i båten. Både jag och Adrian somnade. 



Några av oss (Lova och Esbjörn från vår familj) klättrade upp och in i en grotta. Det var en riktigt tuff klättring så jag är glad att jag stannade i båten.










Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela