borgforssontour.blogg.se

Familjen Forss i vida världen!

Sista veckan på Lanta

Publicerad 2023-05-26 03:05:33 i Koh Lanta, Resa med barn, Thailand,

Blink sa det så är vi inne på de sista dagarna på ön som varit vårt hem i fem månader. Tiden har gått fort samtidigt som det känns som att vi varit här i evigheter. Efter en lite tuff start med omställningen från Sverige har vi alla trivts jättebra och det känns vemodigt att åka vidare. Vi packar ihop vårt liv här just nu, en del saker har slängts och en stor last med kläder, leksaker, hemutrustning och badgrejer körde vi till restaurangen Cozy igår. De svenska ägarna ser till att sakerna får nya ägare bland den thailändska befolkningen. Vi passade på att äta på deras mysiga terrass. Det var väldigt gott och Esbjörn och jag drack varsin virgin mojito. Den ena med passionsfrukt och den andra med chili och mango.

Den senaste veckan har vi cruisat runt ön i bil. Vi lämnade, till Lovas stora sorg, tillbaka moppen. Till hennes stora glädje hyrde vi istället en bil. Jag tror alla i familjen gillar den.

Det är en helt annan ö vi ser när vi åker omkring. Så mycket mindre folk än i början av året, igenbommade restauranger och stängda affärer. Men söderut på ön är mer öppet och lite mer folk än i norr där vi bor. Det är mysigt också med den lugna lågsäsongslunken och lätt att få kontakt med folk. I onsdags var jag på tjejkväll med mammor från Sanuk (alla från lilla svenska skolan som vi känner har åkt nu). Lova satt och väntade på mig. Hon tyckte att jag var borta onödigt länge.

Det är en fin sak med vår vistelse här, att vi får så mycket familjetid utan stress över jobb och andra måsten. Frågar man vår äldsta är det kanske lite för mycket familjetid men vår yngsta hälsar att bättre folk att hänga med än hans föräldrar, det finns faktiskt inte. Synd bara att dom begränsar hans stora hobby, klättring. Men han gör sitt bästa för att få utöva sin sport. När han når trappstegen brukar han ropa triumferande så han är inte så svår att upptäcka.

Sedan vi fick bilen har vi hunnit med några utflykter. Lova har efterfrågat Chomview så vi spenderade några timmar i vattenparken. När vi kom var det två andra familjer där. Sedan spenderade vi halva tiden med en vattenpark för oss själva.

Mellan utflykter och packbestyr har vi testat ett nytt glasställe. Där fanns mjukglass och många olika sorts topping. Godistoppings gjorde Lova glad. Saga älskar banana split och var nöjd med den. Det var okej men inte alls som Two scoops tycker jag. Adrian är nöjd bara det finns glass.

Vi har sladdat runt på stranden i solnedgången. Det ledde till storrengöring av däck, sand tar sig in överallt. Det kommer vi kanske inte att sakna.

Veckans mysigaste (och sandigaste) utflykt gick till Kantiang Bay. Där grävde Esbjörn ner tjejerna, Adrian smakade på sanden och en fisk pickade på mig.

På torsdagar är det fotbollshäng på stranden vilket jag tänkt att vi skulle vara med på igår (betoning på häng, i familjen Forss spelas inte mycket fotboll) men jag glömde helt bort det igår. På eftermiddagen hade Saga teamsmöte med sin gamla klass i Sverige. Hon hade gjort en powerpoint-presentation där hon visade bilder och berättade om skolan i Thailand och lite om vårt liv här. Hon hade fått lite hjälp av oss men hon skötte det mesta själv. Esbjörn och jag var jätteimponerade, hennes gamla lärare också tror jag. Värsta proffset!

Bilder från förra torsdagens fotbollshäng. Det var svårt att få med Lova hem då.

I övrigt har den senaste tiden präglats av mycket hejdå och det är lite speciellt när man troligen inte kommer att träffa de flesta igen. Det är lite extra jobbigt för tjejerna. Fem månader i deras liv är längre än fem månader i våra vuxna liv. Adrian däremot är i nuet och spelar apa på alla hejdå-kalas.

På söndag åker vi vidare, Kuala Lumpur - Hongkong - Hua Hin - Bangkok. Det blir en intensiv och spännande sista månad innan vi är åter i Sverige.